پورتال اداره كل آموزش و پرورش استان لرستان
کدمطلب: x1D2gFx3      تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۱۶:۳۱:۵۵      تعداد بازديد اين صفحه:  ۱۲۸
مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش

انتخاب رشته تحصیلی باید آگاهانه و آزادانه بر اساس شناخت ، علائق و استعداد باشد

مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در نشست آموزشی توجیهی توسعه متوازن هدایت تحصیلی گفت: انتخاب رشته تحصیلی باید آگاهانه و آزادانه بر اساس شناخت ، علائق ؛ استعداد ، نیاز جامعه و بازار کار باشد

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش لرستان  ، سیدمصطفی آذرکیش در نشست آموزشی توجیهی توسعه متوازن  هدایت تحصیلی  که باشرکت  معاونین آموزشی ، مدیران و مشاوران مدارس برگزار شد ؛   تاکید کرد: در هیچ کشوری ادامه تحصیل به تنهایی هدف نیست و بیشتر کشورها همت خود را معطوف به کارآفرینی و اشتغال جوانان می کنند .

وی به هرم شغلی مطلوب در جوامع هم اشاره کرد و افزد : بر اساس این هرم باید مشاغل از مدیران ارشد و میانی ، تکنسینها ، نیروی کار ماهر و نیروی کار عادی تشکیل شود .

وی در ادامه به آمار بالای جمعیت جوانان در لرستان اشاره کرد و افزود : بر اساس اعلام مرکز آمار ایران وضعیت بیکاری دانش آموختگان به تفکیک رشته  و مدرک تحصیلی در مقطع کاردانی 27درصد ، در مقطع کارشناسی 67درصد ، ارشد و دکترای حرفه ای 7درصد و دکترای تخصصی صفر اعلام شده است

وی به اهداف شاخه های فنی حرفه ای و کاردانش هم اشاره کرد و افزود : هدف کلی رشته در دوره سه ساله هنرستان ،تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمدی است که بتواند علاوه بر انجام وظایف شهروندی ،با استفاده از آموخته های خویش در مشاغل مربوط به « رشته » در سطوح میــانی تکنیسین به کار اشتغال ورزد .

آذرکیش ادامه داد : شاخه کاردانش با هدف اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی ، تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر ، ماهر ، استادکاری و سرپرستی برای بخش های اقتصادی (صنعت ، خدمات، هنر و کشاورزی ) و احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های خاص علمی ،کاربردی تاسیس شده است .
آذرکیش اضافه کرد : برنامه درس ملی 3گروه از دانش آموزان را معرفی کرده است که اولین گروه پس از فراغت از دوره 3ساله هنرستان توانایی ورود به بازار کار را دارند و گروه دیگر پی از فراغت از تحصیل در دوره های کاردانی وارد بازار کار می شوند و گروه سوم پس از اتمام تحصیلات کارشناسی توان ورود به بازار کار را پیدا می کنند . وی در بیان مصداق این 3گروه به ترتیب به رشته های کاردانش ، فنی حرفه ای و  متوسطه نظری اشاره کرد و گفت : اگر بخواهیم دانش آموزان را به تحصیل در هنرستانها و یادگرفتن مهارت ترغیب کنیم باید فرهنگ کار و تلاش را در جامعه نهادینه کنیم تا مردم کار ، تولید و کارآفرینی را مقدس و ارزشمند بدانند .  آذرکیش در پایان به وجود 152رشته مهارتی در شاخه کاردانش اشاره کرد و گفت : الگوهای موفق بسیاری در رشته کاردانش وجود دارد که معرفی آنها به دانش آموزان می تواند در گرایش بیشتر خانواده ها به این رشته تاثیر گذار باشد . 

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه