پورتال اداره كل آموزش و پرورش استان لرستان
کدمطلب: BsqQkvv2      تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ ۲۲:۰۱:۴۰      تعداد بازديد اين صفحه:  ۱۳۵
وزيرآموزش و پرورش دراختتاميه گردهمايي مشترك اعضاي شوراي معاونان و مديران كل آموزش و پرورش استان ها ي كشور :

اجراي سند تحول بنيادين با شايسته پروري در كلاس ها ي درس محقق مي شود

وزيرآموزش و پرورش درگردهمايي مشترك اعضاي شوراي معاونين و مديران كل بر شايسته پروري و آموزش مهارت ها به دانش آموزان در كلاس هاي درس تاكيدكرد.

به  گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، عصرامروز، فخرالدين دانش آشتياني درگردهمايي مشترك اعضاي شوراي معاونان و مديران كل آموزش و پرورش استان ها اظهاركرد: در راستاي اجراي سند تحول، شايسته محوري بايد جايگزين رويكرد آموزش محوري شود .

وي افزود: امروزه در تمام نظام هاي تعليم و تربيت دنيا، شايسته محوري در دستور كار قرار گرفته است، بنابراين خروجي هاي نظام تعليم و تربيت بايد  افرادي باشند كه از صلاحيت هاي لازم براي زندگي سالم برخوردار باشند.

وزيرآموزش و پرورش تصريح كرد: اگر آموزش و پرورش فردي را تربيت كند كه تنها از دانش صرف بهره مند باشد، ارزش افزوده اي براي آموزش و پرورش نخواهد داشت، اما اگر فردي شايسته و داراي مهارت هاي زندگي تربيت نمايد، براي آموزش و پرورش ارزش افزوده محسوب خواهد شد.

وي گفت: بايد به فرآيند داخل كلاس ها پرداخته شود زيرا شايستگي در كلاس درس اتفاق مي افتد و اگر اين امر محقق شود ، مي توان گفت سند تحول بنيادين اجرايي شده است .

دكتر دانش آشتياني نقش مقطع ابتدايي در تحقق سند تحول بنيادين را ، كليدي دانست و خاطر نشان كرد: اگر پاسخ يك معلم رياضي يا علوم يا معلمان ديگر از هدف تدريس موضوع درسي مورد نظر به امر تربيت ختم شود ، مي توان گفت، سند تحول بنيادين اجرايي شده است.

وي با اشاره به ساحت هاي شش گانه در محتواي سند تحول بنيادين و اين كه اجراي اين ساحت ها بايد توسط معلمان در قالب طرح درس قرار گيرد، عنوان كرد :مشاور مدرسه به تنهايي نمي تواند سند تحول را در مدرسه اجرايي كند و لازم است تك تك معلمان و كادر مدرسه در نقش يك مشاور يا مربي تربيتي،  ساحت هاي تربيتي را محقق سازند.

عضوكابينه تدبيرو اميد با اشاره به بازديد خود از استان خراسان شمالي گفت: در اين استان، يك مدرسه با كمترين امكانات موجود، سند تحول را در مدرسه اجرا كرده بود،  اين امر مي تواند الگويي براي ديگر مدارس باشد تا با استفاده از ظرفيت هاي موجود ، اهداف سند تحول را محقق سازند.

وي بهره گيري از پتانسيل هاي موجود  مدرسه  در تصميم گيري ها را از خصوصيات يك مدير موفق دانست و تصريح كرد : مدير مدرسه بايد با معلمان ، دانش آموزان و اولياي آن ها مشورت كند، آنها نه تنها از مشورت در امور مدرسه سر باز نمي زنند كه از آن استقبال مي كنند .

وزيرآموزش و پرورش ، اجرايي كردن سند تحول بنيادين را عمل مشترك معلم ، دانش آموز و اوليا خواند و گفت : در اين ميان ، مدير مدرسه بايد فراتر عمل كند و با دستگاه ها و نهادهاي محلي نيز ارتباط برقرار كرده و با تعامل سازنده از مساعدت آنها در امور مدرسه بهره گيرد .

وي خطاب به مديران كل آموزش و پرورش هاي استان هاي كشور، اظهاركرد: اگر در انتخاب مديران مدارس نهايت دقت به عمل آيد، مي توان اطمينان حاصل كرد كه تمامي  برنامه هاي مدرسه، طبق سند تحول به پيش مي رود.

عضوكابينه تدبيرو اميد خاطر نشان كرد: براساس برنامه ششم توسعه ، يكي از برنامه هايي كه بايد روي آن تمركز بيشتري شود توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي و كاردانش است .

وي با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبني بر نفي مدرك گرايي ، تصريح كرد : كار آفريني و اشتغال با مهارت آموزي امكان پذير خواهد شد ، بنابراين فني و حرفه اي و كار دانش ، دانش آموزان علاوه بر فراگيري مهارت هاي عمومي ، مهار تهاي حرفه اي را نيز فرا مي گيرند تا درآينده، زمينه اشتغال آنان فراهم شود .

وزيرآموزش و پرورش گفت: مديران كل آموزش و پرورش بايد توجه داشته باشند كه رشته هاي تحصيلي در مراكز فني و حرفه اي و كاردانش متناسب با نياز بومي منطقه انتخاب شود تا درآينده زمينه به كارگيري فارغ التحصيلان فراهم باشد، در غيراين صورت ، فارغ التحصيلان فني و حرفه اي نه تنها كار آفرين نمي شوند ، بلكه براي اشتغال خود نيز دچار مشكل خواهند شد.

وي افزود: مديران هنرستان ها بايد ارتباط نزديكي با كارخانه ها داشته باشند و دريك تعامل دو طرفه، نيازهاي آنان را تامين و آنها نيز هنرستان ها را پشتيباني كنند .

دكتردانش آشتياني با اشاره به موضوع تفويض اختيار ، اظهار كرد : سقف اعتبارات در وزارتخانه تعيين مي شود اما مديريت منابع و تغيير ساختار در اختيار استان هاست، البته تغيير درآمار كلاس ها يا ساختار هاي آموزشي بايد به گونه‌اي باشد كه منجر به افزايش سقف هزينه ها نشود .

عضوكابينه تدبير و اميد با اشاره به مدارس تيزهوشان ، اظهار كرد: تفكيك و جداسازي دانش آموزان از يكديگر مضر است،  با شتاب زدگي نمي توان مدارس سمپاد را حذف كرد، ابتدا بايد زير ساخت هاي آن آماده شود و شرايط ارائه آموزش به دانش آموزان تيزهوش در مدارس عادي مهيا گردد.

 وي افزود: مهارت معلم و كيفيت مدارس از جمله مواردي است كه بايد در آموزش دانش آموزان تيزهوش مورد توجه قرار گيرد و با ارتقاي اين دو مقوله، شرايط تحصيل دانش آموزان تيزهوش در مدارس عادي فراهم شود كه اين امر، زمان بر مي باشد، البته در شوراي عالي، فعاليت هايي در زمينه جلوگيري از توسعه مدارس سمپاد انجام گرفته است.

دكتر دانش آشتياني با اشاره به تاكيد رئيس جمهور محترم درباره به كارگيري نيروهاي جوان در بدنه مديريتي كشور گفت: شايسته است مديران كل آموزش و پرورش نسبت به شناسايي و به كارگيري نيروهاي جوان و متخصص در سطوح مختلف مديريتي بدنه دولت اقدام كنند و آنها را براي مديريت كلان كشور در آينده آماده سازند.

وي عنوان كرد:  باتوجه به تركيب جمعيتي حوزه آموزش و پرورش ، استفاده از زنان در مسئوليت ها و مديريت ها ضروري است تا با استفاده از نظرات آنها در تصميم گيري ها، برنامه هاي مطلوب تري تدوين شود.      

وزيرآموزش و پرورش با اشاره به اجراي پروژه مهر در سال هاي گذشته، خاطرنشان كرد: اعتقاد دارم به اين پروژه نيازي نيست ، زيرا مديران كل بايد از عوامل مدرسه بخواهند كه مراكز آموزشي خود را براي پذيرش دانش آموزان در سال جديد آماده كنند و ستادهاي استاني مي توانند بهترين نقش را در اين زمينه ايفا كنند

وي افزود: برنامه ريزي در تمامي زمينه ها توسط مديران كل و با تشكيل شوراها صورت گيرد،  وزارتخانه تنها سياست ها را مشخص كند و استان ها نيز با همكاري كل دستگاه روي موضوعات مختلف از جمله اقتصاد آموزش و پرورش تمركز كنند و به ارائه راهكار بپردازند

دكتر دانش آشتياني اظهاركرد: گاه مشاهده مي شود، از مدرسه اي خواسته شده  فلان جشنواره را اجرا كند، اعتقاد بنده اين است كه مدرسه حق ندارد از سرانه دانش آموزان براي برنامه هاي اين چنيني هزينه كند، اين كار شرعاً  و عرفاً اشكال دارد .

وي خاطرنشان كرد: اجراي هر برنامه اي در آموزش و پرورش بايد متناسب با اعتبارات و در قالب منابع مالي تعريف شود زيرا برنامه هايي كه بدون پشتوانه  مالي اجرا شود، هزينه هاي آن معوقه خواهد شدو مشكل پرداخت معوقات به نارضايتي مي انجامد، استان ها مكلف نيستند، طرحي كه بدون پشتوانه مالي پيشنهاد شود، اجرا كنند.

وزيرآموزش و پرورش گفت: طبق تعهدي كه در ابتداي كار به فرهنگيان دادم، وضعيت صندوق دخيره فرهنگيان را پيگيري نمودم، در اين خصوص، برخي افراد از سمت خود بركنار شدند و به جاي آن اشخاص متخصص  جايگزين گرديدند.

وي تجديد نظر درباره تركيب هيئت امناي صندوق ذخيره فرهنگيان را ضروري دانست و عنوان كرد: اختيار وزير در هيئت امناي صندوق ذخيره فرهنگيان  بايد كمتر شود و وزير اقتصاد يا نماينده وي ، رئيس سازمان برنامه و بودجه يا نماينده وي ، همچنين 3 نفر از معلمان به نمايندگي از جامعه معلمان در هيئت امناي صندوق عضو گردند كه البته موارد مذكور، به تاييد دولت بستگي دارد.

دكتر دانش آشتياني گفت: در خصوص موضوع بانك سرمايه نيز پيگير هستيم و قوه قضاييه نيز در حال بررسي و تحقيق است

وزيرآموزش و پرورش اظهار كرد: در بحث اجراي سند تحول در دوره ابتدايي،  مي  توانيم از ظرفيت ها و پتانسيل هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان  استفاده كنيم، زيرا اين كانون از نيروي انساني متخصص و مربيان حرفه‌اي برخوردار است كه مي توانند در زمينه هاي مختلف از جمله قصه گويي،  نمايش نامه و ساخت فيلم به دانش آموزان كمك كنند،  بنابراين  تعامل با كانون  پرورش فكري كودكان و نوجوانان و استفاده از روش هاي تربيتي آنان مي تواند ساعات مطالعه در بين دانش آموزان و حتي جامعه را افزايش دهد.

عضوكابينه تدبير واميد خاطرنشان كرد: براي شناسايي و ارتقاي شأن و منزلت آموزش و پرورش همه بايد تلاش كنيم  و با ارائه برنامه هاي رسانه اي ، مقالات و سخنراني ها ، جايگاه آموزش و پرورش را در جامعه تشريح كنيم.

دكتر دانش آشتياني با اشاره به هجمه هاي مطرح شده عليه دولت در زمان انتخابات تصريح كرد: مديران كل آموزش و پرورش نماينده ما در استان ها هستند و بايد بيش از پيش با انعكاس عملكرد آموزش و پرورش به اين هجمه‌ها پاسخگوي مناسب دهند و خود را جزئي از خانواده بزرگ آموزش و پرورش بدانند .

وي ادامه داد: مديران كل بايد در برنامه هاي مختلف،  سند تحول بنيادين  را براي جامعه در سراسر كشور تشريح  كنند و موضوع برخي جلسات شوراهاي آموزش و پرورش را به بررسي سند تحول بنيادين اختصاص دهند

عضو كابينه تدبير و اميد اظهار كرد: در مسئله انتخابات، اصل بر مشاركت حداكثري بود كه فرهنگيان عزيز همكاري فراوان داشتند، نقش تك تك آنها در اين زمينه  پررنگ بود كه بنده در اينجا از همه آنان تقدير  و تشكر مي نمايم.

گفتني است؛ در پايان اين مراسم عباسعلي باقري مديركل آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان نماينده مديران كل در شوراي عالي آموزش و پرورش انتخاب شد

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه